«Hello It’s Me» synger Signe Marie Rustad med sin
varme og uttrykksfulle stemme. Og med det er Spellemann-vinneren tilbake,
knappe tre år etter suksessen When Words Flew Freely. Med de poetiske
tekstene og lyriske vendingene hun er kjent for, og et samkjørt band som har
backet henne i årevis, er Rustads nye album en naturlig videreføring av den
moderne klassikeren When Words Flew Freely (WWFF). Samtidig er det noe
helt nytt.
Der americana-soundet fikk en mindre fremtredende rolle på WWFF, til fordel for
et bredere, organisk og pianodrevet Laurel Canyon-uttrykk, lar musikken på Particles
of Faith seg vanskelig plassere i en sjanger. Albumet er naturlig forankret
i en tidløs singer-songwriter-tradisjon, med nikk til pionerer som Joni
Mitchell og Carole King, men har også tydelige innslag av andre inspirasjonskilder.
Alternativ pop/rock fra 80- og 90-årene har alltid hatt stor innflytelse på Rustad,
og på Particles of Faith er dette tydeligere enn noen gang: R.E.M.,
Fiona Apple, Crowded House og Tori Amos var viktige bestanddeler både i Rustads
platesamling og på TV-skjermen via MTV. I og med at denne æraen også var
saksofonens gullalder, er det heller ikke tilfeldig at Harald Lassen har fått
boltre seg over tre minutter med en saxofonsolo som Rustad sier «fikk meg til å
begynne å grine». Albumet er produsert av Signe Marie Rustad selv
sammen med indiepop-helt Kenneth Ishak. «Dette er musikken som renner gjennom
årene mine,» sier Rustad selv om albumet.
Låtene på albumet er snapshots fra et liv og «particles of faith» henspiller på
å beholde troen på livet, seg selv, kjærligheten, menneskene rundt seg og
verden i seg selv. Det kan være en slags styrke som man kan tenke at kommer
utenfra, men som egentlig ligger inni oss.