Med tanke på den tette
rekken av utgivelser siden The Tower i 2017 – tre doble og ett enkelt album i
løpet av snaue fire år – så må 16 måneders ventetid virke som en liten evighet
for fansen. Nok en gang lar vi oss forbløffe av den ustoppelige
kreativiteten og vedvarende høye kvaliteten.
Mye av musikken her har utspring i den samme danseforestillingen som fødte den
populære suiten «N.O.X.» fra The All Is One (2019), spesielt gjelder dette
«Mona Lisa/Azrael» og «Chariot Of The Sun – To Phaeton On The Occasion Of
Sunrise (Theme From An Imagined Movie)». Sistnevnte klokker inn på 22 minutter
og er bandets lengste instrumentale låt noen sinne. Mesteparten av platen er
innspilt i Amper Tone studio i Oslo over fem dager i august, med Deathprod som
produsent. Alle fire sporene er i all hovedsak gjort live i studio, med noe
keyboards, litt gitar og vokalen gjort i etterkant. Her finnes ganske så
heftige og grandiose passasjer side om side med det vakre og hypnotiske,
utvunnet fra de samme kilder som bandets mer utforskende musikk fra de seneste
årene. Som igjen betyr at det ikke er særlig med singalong refrenger her, men
desto flere episke, gåsehudfremkallende øyeblikk for både fans og proghuer.
Platen er mikset av Andrew Scheps.