Regnet pisker kaldt, og nordlyset begynner å blafre. I september 2021 rykket Sivert Høyem og samarbeidspartnere inn i det gamle menighetshuset Zoar i Nyksund i Nordland for å gjøre opptak. Det begynte med en idé om å gjøre noe «enkelt og nedstrippet» sammen med tekniker Bjarne Stensli. På det nærmeste live- eller demoinnspillinger, og ikke i vanlige omgivelser. Platestudioer har ikke naturlig klang.
De var på jakt etter et stort innspillingsrom, helst en kirke. De diskuterte Sør-Frankrike og Toscana, men det måtte være trevegger og tregulv, og det er det smått med der sørpå. Så kom pandemien, og det ble uaktuelt å reise utenlands. Dermed dukket ideen om Zoar opp. Det ligger i Nyksund som er et gammelt fiskevær i Nordland og har ni fastboende.
Alt ble tatt opp i ett rom med mikrofoner, oftest som trio (Sivert, Christer Knutsen og Børge Fjordheim). Ingenting stammer fra bokser med pre-programmerte lyder. Dette er mikset av legenden Tchad Blake i hans hjemmestudio i Wales. Tilfeldige ulyder, knirkende treverk og lyden av eventuelle spøkelser er med. Det låter tidløst, umiddelbart og rått, og det er usikkert om «rock» er riktig merkelapp.
Sivert Hoyem