Enten det er låtskrivingen, vellyden, tekstene eller rett og slett den store
stemmen som gjør det, dette er en av Minor Majority's aller sterkeste
plater.
Håndverk og fingerspissfølelse gjennom 9 låter, ingen radiohits, men like tiltrekkende som en godt planlagt toukers ferie. Vi skal mange steder, vi har ikke vært der før.
Vi spiller selvsagt denne i sjappa hver dag, så du har kanskje allerede hørt litt. Her kan du lese mer:
Minor Majority sin åttende plate preges av to store endringer;
koronapandemien og en utskiftning i bandet. I kjølvannet av en
norgesturné i 2019 valgte gitarist Jon Arild Nupen-Stieng å gi seg. Jon Arild
har vært med siden begynnelsen i 2001 og gjort syv plater og hundrevis av
konserter med bandet.
Låtskriver Pål Angelskår sier:
«Da Jon ga seg måtte jeg spørre meg selv om jeg ønsket å fortsette med
bandet i det hele tatt. Det tok lang tid å akseptere at han slutta og enda
lenger tid å innse at det tross alt kan ligge noen nye muligheter i en slik
endring. Med aksepten kom også ønsket om å skrive låter igjen».
Pandemien tillot imidlertid ikke at disse låtene ble til i øvingslokalet
sammen med resten av bandet. Dermed ble de fleste låtene laget og arrangert i
tospann med produsent Roar Nilsen som etter hvert også tok over Jon Arilds
rolle som gitarist. Nilsen hadde på dette tidspunktet akkurat slutta som
bassist i The Dogs og gledet seg over å spille gitar igjen. Han forteller:
«Det har ligget et savn hos meg etter å spille mer gitar. Som produsent
bidrar jeg ofte på innspillinger, men jeg har spilt i band fra jeg var ungdom
og det er en viktig identitetsmarkør for min del. The Dogs eskalerte fra et
skarve bi-instrument-band til en mer oppslukende greie tidsmessig, men da
pandemien stoppet fremdriften så var det også sammenfallende med mitt ønske om
å forfølge andre musikalske retninger og prosjekter, og å satse på interesser i
annen musikk og på mitt egentlige instrument som jo er gitar. Pål og jeg har
jobbet sammen lenge, både på hans soloplater og med Minor, og vi har en felles
forankring i kjærligheten til en god sang. Det var derfor et svært enkelt valg
for min del da muligheten bød seg om å jobbe tettere om musikken og med bandet,
ikke bare som produsent og arrangør men også som et fast medlem, gitarist og
bidragsyter.»
Resten av bandet ble tilsendt låter før innspilling i studio. Musikalske
forslag ble delt digitalt uten det vi normalt ville gjort med felles øvinger i
forkant av en innspilling. Slik sett har det blitt en annerledes prosess hvor
platen har blitt til i et digitalt og usynkront samspill som har løst en
vanskelig utfordring i et usedvanlig år.
«The Universe Would Have to Adjust» består av ni, nye låter. Foruten de
faste bandmedlemmene bidrar også Kristine Marie Asvang (The Secret Sound of
Dreamwalkers) og mangeårig samarbeidspartner Karen Jo Fields med vokal på flere
av låtene. Kvartetten Oslo Session Strings bidrar med stryk, Geir Sundstøl med
Pedal Steel.
Minor Majority debuterte i 2001 med
albumet Walking Home from Nicole’s og har gitt ut sju kritikerroste
album. I 2006 vant de spellemannprisen i klassen «beste popgruppe» for plata
Reasons to Hang Around. Bandet har spilt over 700 konserter og turnert over
hele Europa. De har et stort publikum i Frankrike og Tyskland.