Stein Austrud står bak en av årets store lytteopplevelser. Er du klar for et album noe utenom det vanlige, med særdeles høy lydkvalitet, bør du låne øre til denne. Pianist/Keyboardist-Austrud er medlem av Mari Boine Band og har medvirket på svært mange norske plateinnspillinger som studiomusiker.
Når han nå utgir sitt første soloalbum utforsker han temaet stemmer, i form av kormusikere han har møtt og tatt opp lyden av på sine flere tiår med reiser, plateinnspillinger og konserter. Da pandemien slo inn og det ikke ble mulig å turnere bestemte Austrud seg for å gjøre noe ut av disse opptakene og ikke minst alle instrumentene han hadde samlet opp gjennom et langt liv i musikken, alt fra samiske tradisjonsinstrumenter til analoge synther. Resultatet er et album vi ikke kan huske å ha hørt maken til, i skjæringspunktet mellom world music (hva nå det enn er, men tenk den moderne, luftige typen utgitt på Peter Gabriels Real World-etikett), flytende ambientmusikk og moderne klassisk. I tillegg til alt arbeidet i hjemmestudio så er også albumet basert rundt en flygelinnspilling i Rainbow, der tangenttrollmannen Austrud improviserer rundt de spesielle koropptakene.
Albumet har eksepsjonell lydkvalitet og holografi og har allerede vunnet mange fans i audiofile kretser, blant annet med en sterk anbefaling av Roy Ervin Solstad i Stereo +.