Motorpsycho fyller i år 30 år som band og hviler aldri på laubærene. Nå foreligger nok et storslått mesterverk – og det andre albumet med «nykommeren» Tomas Järmyr bak trommesettet. The Crucible fortsetter der The Tower slapp, men frigjør seg fort fra forgjengeren musikalsk og stilmessig. Plata består av kun tre spor, som overrasker med progressive tendenser, originale krumspring, blytunge partier og ikke minst en ekstrem musikalitet. Ikke minst er det tydelig at den nye bandbesetningen nå virkelig har blitt kjent med hverandre. Det høres.
Ordet Crucible har flere betydninger i det engelske språk, men opprinnelig er det en slags smeltedigel, altså en beholder man varmer opp metaller i. Men det kan også referere til en voldsom utfordring eller test en må gjennom – eller teaterstykket av Arthur Miller som omhandler hekseprosessene i Salem, Massachusetts på 1600-tallet. Alt låter plausibelt, uansett hva som egentlig lå til grunn for 'Psychos valg av tittel.
The Crucible er i all hovesak innspilt i Wales og produsert av Andrew Scheps (som har jobbet med alt fra Black Sabbath til Adele) og Deathprod (Helge Sten) og låter fantastisk fint. Vinyl-utgaven er gravert av Chris Bellman hos Bernie Grundman Mastering. Coveret viser igjen et maleri av Håkon Gullvåg (Egypts Hær Drukner) og kan brettes ut i fire paneler, på samme måte som The Tower.