Sterk oppfølger fra Blister, bandet der deLillos, Dum
Dum Boys, Hellbillies og et tonn med musikalske emosjoner møtes.
I’ve
got blisters on my fingers! Pophistoriens til nå mest kjente blemme
oppstod niende september 1968, da en frustrert Ringo Starr pælmet stikkene i studioveggen etter det
attende take’t av «Helter Skelter». Prisen for popen kan være tung. Men det er verd det.
Det norske bandet Blister beviser
dette på sitt andre album Grizzly Leaving Land, der
stor rock med grunnlag i
folk og country blir fremført av noen av landets fremste musikere, med den kunstneriske
altmuligmannen Håvard Hernes som omdreiningspunkt og låtskriver med hjertet utenpå skjorta. Hans hudløse popvokal er en god
kontrast til den solide, melodiske norskamericana-backingen. De
ti låtene på Grizzly
Leaving Land er innspilt i
Inkongnito Studio i Oslo, og det sitrer nødvendighet av dem.
Noen forsøker
stadig å fortelle oss at albumformatet er dødt. Snur man seg rundt i Norges land, virker det snarere som det
knapt har vært mer levende. Noen album kommer i løpet av noen måneder etter at man bestemmer seg for å gå i studio, andre tar år. Det fine med å spille klassisk
pop/rock er jo at det aldri helt går av moten. Da får man bedre ro på seg til å konsentrere seg om å lage låter som har noe ute blant folk å gjøre.
«Grizzly
Leaving Land» er
Blisters tredje album, en oppfølger
til flotte «Brand
New Antiques» som ble utgitt i 2003, og den doble «Birthday Songs» fra 2008. På elleve år kan det skje mye i et menneskes liv, og Blisters materiale er
ikke uberørt av den tid som har flytet nedover elven i
mellomtiden. Det er derfor det gir slik effekt å høre på det.
Blister kan absolutt
kalles en supergruppe, i og med at bandet teller medlemmer fra de Lillos og Dum
Dum Boys, og platen er produsert av gitaristen fra Hellbillies. Men de
gigantomane assisiasjonene til ordet super kan man legge på hyllen
med en gang. Her er det låtene som spiller hovedrollen, et materiale som har modnet og
vokst kraftig fra debuten, både i innhold og fremføring.
Bandet
består av Håvard Hernes (vokal), Lars Lundevall
(gitar), Aslak Dørum
(bass), Rune Lindstrøm (trommer), og blir
utvidet med besøkende gjester som produsent Lars Haavard
Haugen på gitar og vokal, Emilie Christensen og
Ingeborg Marie Mohn på kor, Mikael Lindkvist på piano, for ikke glemme Sølvguttene, i arrangement av Lars
Lillo-Stenberg. På låten «Morning After» inntar Ingvild Hammer hovedmikrofonen.
OBS! LTD. ED. 300 EKS!