Det føles som om Midnight Choir er mer elsket nå enn noensinne, ihvertfall hos oss i sjappa. Vi har hadde tidenes lengste kø da bandet signerte reutgivelsen av Olsens Lot for ikke lenge siden og interessen for Paal Flaatas nydelige Townes Van Zandt coveralbum har vært gedigen. Gledelig er det derfor at det nå pusses støv av en viktig brikke i historien om bandet: debutalbumet Midnight Choir, her utvidet med massevis av bonusmateriale og titulert Loma Ranch Sessions.
Loma Ranch er ganske enkelt navnet på studio der albumet ble spilt inn, i Fredericksburg, Texas. Studioet ble valgt fordi det var åsted for Nancy Griffiths to første plateinnspillinger. Med den produsenten Andrew Hardin og med mange av Austins sentrale studiomusikere i ryggen, var de unge telemarkingene klare for å nå sitt ytterste potensiale. Det var stilt store forventninger til bandet hjemme i Norge, som var kjent som nærmest et husband på vårt naboetablissement Gamla, debutalbumet måtte innfri noe det så til de grader gjorde. And the rest is history...
A&R og Executive produsent Tom Skjeklesæter sier følgende om den bonusmaterialet som utgjør andre halvdel av dobbelt Lpen: "I dag høres The Loma Ranch Sessions ut som en tidløs
samling, fri for samtidas mer ukledelige zeitgeist, stinn av virkelig gode
sanger, tolv av dem skrevet av Atle, noen sammen med den avdøde amerikanske
sangeren/ låtskriveren RC Finnigan. Ytterligere ti innspillinger, i tillegg til originalsens ti, er å høre på
bonus-plata. En tidlig versjon av «Neon moon», som er sentral på
oppfølgeralbumet, Olsen´s Lot (1996), og en alternativ versjon av et av
høydepunktene på originalplata, «Mercy on the street». «I fooled you once (but you fooled me twice)» er ytterligere eksempel på at
Midnight Choir også er et utmerket soulband, sjekk også «What am I worth to
you?» på originalplata!. Her er fokuserte tolkninger av sanger skrevet av Steve Wynn, Michelle Shocked,
John Ivan (Big Guitars of Memphis) og, endelig, en smellvakker versjon av Chris
Isaaks´ «Wicked Game».
Loma Ranch Sessions fremstår i 2016 som en følelsesladet tidskapsel for oss som
var involvert i innspillingene. Fotografiet av selve studioet på forsiden er
badet i et lys som antakelig bare innfant seg mens Midnight Choir befant seg
inne i låven. Når mørket senket seg, lukta fra grillen blandet seg med lyden av
symfoniske gresshopper, var vi alle drunks in a midnight choir, med månen i
neon over oss."