Atlanter skylte innover Norge som en monsterbølge i 2013. Debutalbumet Vidde ble en favoritt, både blant publikum og kritikere, der den unorsk blandet afrikansk ørkenblues, amerikansk deltablues og tysk grovmotorikk fra 70-tallet i skjønn og naturlig forening. Viddeblues var et nytt og selvkomponert begrep den gang, et begrep som oppsummerte kvartettens ønske om å forene musikk fra flere verdenshjørner i en fornorsket og tidløs klesdrakt. Det ble full klaff. “Atlanter are a straightforward pleasure” skrev magasingiganten NME om debutalbumet. Med Spellemann-nominasjon og en rekke topplasseringer på kritikernes oppsummeringer av musikkåret 2013 er det lov med høye forventninger. Atlanter-bølgen er her igjen.
Jewels of Crime er både en naturlig etterfølger og et langt skritt videre for kvartetten. Et konseptuelt album om diamanter og perler. Et album Atlanter har brukt tre lange år på å spille inn, men som virkelig har gitt resultater i form av musikalske edelstener. Arild Hammerø (gitar, vokal), Jens J Carelius Krogsveen (gitar, vokal), Jonas Barsten (trommer) og Morten Kvam (bass) har hele tiden beholdt og utviklet sin oppsiktsvekkende evne til improvisasjon, sin spilleglede og intuitive musikalske forståelse, som, også live, ligger sentralt i bandets uttrykk. På Jewels of Crime beviser de at de også behersker låtskriverkunsten til det fulle.
– I forkant av studioopptakene, har vi gått gjennom massevis av jammer og øvingsopptak, og plukket ut komposisjoner, intensitet, og ikke minst samspill, som vi mente burde bli til låter. Jeg tror vi hadde oppmot 250 opptak som tilsammen dannet grunnlaget for låtene. For det er fremdeles det som er nøkkelen til hvorfor dette bandet funker så bra: Folk med ganske så forskjellig innfallsvinkel og musikksmak som elsker å spille sammen, sier Jens J Carelius Krogsveen.
Albumet er spilt inn Engfelt & Forsgrens Studio, Brageveien Studio, ARC og Pooka Studios i Oslo samt Oceansound Recordings på Giske utenfor Ålesund. Det er altså ikke bare musikalsk at bandets rastløse og nomadiske natur kommer til syne. Miksingen er gjort i New York hos Abe Seiferth, kjent for å ha jobbet med såpass ulike artister som Yeasayer, Ornette Coleman og Simian Mobile Disco. Av gjester på albumet finner man gruppen Imarhan fra Mali med Iyad Moussa Ben Abderahmane aka Sadam på vokal. Sadam er også kjent som vokalist i livebesetningen til Tinariwen. På sporet «Jareeze» dukker en annen Jansen-artist opp, nemlig Hanne Kolstø på vokal. Albumet er produsert av Erlend Mokkelbost og Øyvind Røsrud Gundersen.
– Tittelen "Jewels of Crime" omhandler tematikken “Selv om ting skinner, betyr det ikke at det funker". Vi ønsket å presentere noe så gammaldags som et rockeband i et kitschy, glossy og juglete univers, sier Krogsveen.