Haakon Ellingsen er en artist vi i mange år har ment at fortjener et mye større publkum, hans album Bounty (2005) er en slags klassiker for vår del en nydelig, intrikat pop-plate som ville gjort Andy Partridge stolt. Og ikke minst kjenner vi han som bidragsyter i When og medlem av The Last James med Lars Lillo-Stenberg. For noen år siden meldte Ellingsen overgang til norske tekster og gav i forfjor ut finfine Orkaner og Fuglesang, nå er oppfølgeren her og den synes vi virkelig det er verdt å låne øre til.
Haakon har vært i studio med utvalgte musikere og med produsent Andreas Mjøs som lydmagiker. Sammen har de skapt en plate med et lekent og delikat lydbilde, som både omfavner og forener Haakons musikalske ferdigheter og Andreas sin intrikate musikalske verden. Platens 10 spor inneholder blant annet «Tannsjødager» - en søken etter hvitvinsro og fred i sinnet, en sang om god rødvin, flere sanger om kjærlighet og ikke minst en hyllest til Victor Jara, Haakons nye ledestjerne innen visekunst. Fado-dronningen Amalia Rodrigues har selvfølgelig også fått sin egen bossa nova.