Bigbangs
hovedproblem, ifølge en anmelder av Electric Psalmbook, i 1999 er at
de ikke klarer å bestemme seg for hva slags band de skal være. Har
problemet bare blitt enda større på Le Californie som kommer ut denne
våren 24 år senere?
For knappe
100 år siden, med for mange tomter og for lite folk, leide jordeiere i Los
Angeles inn låtskrivere til å skrive radioreklamelåter om hvor fint det var der
for å lokke folk fra resten av USA til å flytte dit.
Lite visste
de at lyden av California fremdeles skulle fortsette å tiltrekke seg håpefulle
drømmere fra alle kanter av kloden og blant annet treffe en ikke-fastspent,
intenst lyttende guttunge i baksetet på lysebrun Saab på Bislet, ca. 1979.
«Nok
Levi´s jeans, for mange vinylplater og litt lite pålegg» sier Øystein om
barndommen.
«Jeg ble
hjernevasket av musikken, filmene og skateblader. Vinylplatene byttet fatter’n
til seg mot 501».
Da Bigbang
hadde sitt første "residency" på Spaceland i Silverlake høsten 2005
var det akkurat som om en hel barndoms preppe-arbeid falt på plass i ett eneste
Eureka-øyeblikk. «Det er jo her jeg vil bo, alle ideer virker så gode her»
tenkte Greni.
Fire år,
litt Tono-inntekt og en håndfull festivalgigger senere kjøper han et
falleferdig hus i det fortsatt beryktede Echo Park. Ikke lenge etterpå er et
falleferdig skur i hagen i ferd med å gjenoppstå som Magic Gas Studio, oppkalt
etter den lokale, familieeide bensinstasjonen nedi veien. Her har utallige
artister spilt inn, skrevet, komponert og arrangert musikk med den rustikke
nesten fjellhytte-aktige atmosfæren siden det sto "jamme-klart" i
2010.
Hva skjer
med samspillet til musikere som har gjort flere tusen jobber og like mange
lydprøver og øvelser sammen i mer enn 20 år? Hør på Olaf Moses Olsen og Nikolai
Hængsles spill på låter som «Divin In» og «Tune for believers». Niko, Olaf og
Øystein kan gjøre mye forskjellig musikalsk, men alltid med en overbevisning om
at musikken heller skal være levende enn maskinell.
Og er
Bigbang egentlig et rockeband eller er det soul? Eller burde de vært iført
Paisley-skjorter og meldt flytting til Moss? Med låter som «Dogtown Boys» - nok
en Beatles-aktig 12 strengs «Rickenbacker Anthem» - like mye Motown som the
Byrds. Skal vi bry oss om at de selv forteller at dette er den første platen vi
har spilt inn med «god stemning» i studioet?
Uvanlig for
et hardtarbeidende rockeband, men kanskje fortjent etter 30 års famling.
Hva slags
band er egentlig dette? Når skal de bestemme seg?