"Axiom" har stor historisk betydning ved å være
det mange vil kalle den første europeiske frijazzplaten, selv om den ikke ble
utgitt i sin samtid og etter sigende kun eksisterer i to kompletter
eksemplarer. Noe som også gjør den til en av jazzens mest sjeldne
samleobjekter. Den ble innspilt i København i 1963 for Sonet og skulle vært Tom
Prehn Qartet sin debutplate. Etter litt forsinkelser fant bandet ut at de hadde
vokst fra den og ville bevege seg videre, noe som førte til at Sonet satt den
på "hylla", hvor den har vært siden. Dette er oppsiktsvekkende i seg
selv, all den tid vi snakker om grenseprengende og uttrykksfull, eksplosiv
frijazz av beste merke fra fire danske musikere så vidt ute av tenårene.
Det vil alltid være vanskelig å si hvor frijazzen startet,
selv det å definere hva som kan kalles frijazz vil være så godt som umulig, men
de fleste kan nok enes om at sjangeren ble formet og kultivert i New York mot
slutten av 50-tallet og på begynnelsen av 60-tallet med musikere som Cecil
Taylor, Ornette Coleman, Albert Ayler og Charles Mingus som viktige
bidragsytere. Flere amerikanske pionérer var tidlig ute med å besøke Europa og
Skandinavia, og ble mer verdsatt her enn i hjemlandet.
Tom Prehn sitt første "ordentlige" album - etter
uutgitte "Axiom" - kom i 1967, samme år som Peter Brötzmann og AMM
debuterte på plate. Året før hadde Spontaneous Music Ensemble debutert med
"Challenge", og mot slutten av 60-tallet skulle sjangeren blomstre på
europeiske scener, mens dedikerte europeiske selskaper som BYG, FMP, ICP og
Incus kom på banen for å dokumentere musikken på plate.
Originalcoveret er rekonstruert av Kim Hiorthøy ned til minste
detalj.
"Axiom" kommer i 500 nummererte eksemplarer, med
nye liner notes.