Native Tongue er det nye albumet til musiker og produsent
Kenneth Ishak. Albumet er hans femte soloalbum, og det første siden 2011s
Kenneth Ishak & The Freedom Machines. Siden den gang har Ishak holdt seg
opptatt som produsent og som frontfigur i bandet Beezewax (som han var med å
starte som tenåring), prosjektet Heyerdahl og litteratur- og musikkduoen
Universet med forfatter Bård Torgersen. Han har en lang karriere som artist der
han sjelden har tatt noen opphold. Det har vært kontinuerlig aktivitet med turnéer
rundt i verden som har bragt ham til scener overalt fra Brasil til Japan, og
med en samlet diskografi femten album, der Native Tongue vil bli det sekstende.
Selv om Ishak har markert seg som en tydelig produsent de siste årene, med
samarbeid med artister som Kaja Gunnufsen, Signe Marie Rustad og Verdensrommet
ville han at noen andre enn ham selv skulle sitte i produsentstolen denne
gangen. Valget falt på Jaga Jazzists Lars Horntveth. For å fange den visjonen
Ishak hadde for albumet og få den rette livevibben på albumet rekrutterte han
noen av sine norske favorittmusikere; Erland Dahlen (trommer og perkusjon),
Ådne Meisfjord (synth), Mattias Krohn Nielsen (gitarer og tangenter) og
eksil-amerikaneren Ryan McPhun (bass).
Albumet Native Tongue har på en måte to parallelle temaer, ett for den
tekstlige tematikken og et for det musikalske. For det musikalske har den
allsidige kultartisten Arthur Russel vært en ledestjerne. For det tekstlige så
har det vært Ishaks bakgrunn som halvt norsk og halv malaysisk, og de
spørsmålene som tvinger seg frem om identitet og tilhørighet, noe som trer frem
allerede ved tittelen på albumet og dets første låt, Native Tongue. I løpet av
albumets åtte låter smyger tematikken seg inn og ut mellom melodilinjer som er
blant de sterkeste han har skrevet. Musikken er både direkte og svevende, og
komplimenter tekstene. Dette er stor popmusikk som ikke prøver å være stor.
Popmusikk som eksisterer på egne premisser og som prøver å si noe viktig.