27127
Varen er på lager.
Varen er bestilt fra leverandør og leveringsdato er bekreftet.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varen må bestilles fra leverandør.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.
JANSEN053 Jansen Plateproduksjon  Bror Forsgren Narcissus (LP)
Kjøp
-+
199,-

Bror Forsgren

Narcissus (LP)

Produktinfo

Når Bror Forsgren (The Lionheart Brothers, Jaga Jazzist, Silence The Foe) solodebuterer i en alder av 34 sparer han ikke på noe som helst. Som tittelen og det flotte, art deco-inspirerte coveret indikerer allerede ved første øyekast, er «Narcissus» et storslagent og kompromissløst stykke popmusikk. 

Tematikken sentreres rundt de store spørsmålene. Tapt kjærlighet, uskyld og gudstro er alle viktige elementer i universet Bror Forsgren har skapt på «Narcissus». Arrangementene, hvor selveste Trondheimssolistene står for orkestreringen, er storslagne og intrikate. Til tross for «wall of sound»-tilnærmingen og en rekke prominente musikalske gjester (Lars Horntveth, Mathias Eick, Marte Eberson m.fl.), oppleves albumet likevel som en intenst personlig affære. 

Selv beskriver Bror Forsgren albumet slik: - Jeg har alltid drømt om å gjøre et album med større orkestrering, men som samtidig var tidløst. Jeg er veldig fan av Scott Walker og elsker hans evne til å flette fløyelsmyk popmusikk sammen med moderne komposisjon. Selve visjonen for dette albumet har vært å lage et verk hvor mitt naturlige pophabitat smelter sammen med det klassiske og moderne.

Allerede på åpningssporet «Waiting For That Holy Music» er det tydelig at det ikke er hvilket som helst album vi har med å gjøre. Tankene går umiddelbart til både allerede nevnte Scott Walker, men også andre storheter som The Beach Boys, Brian Eno og Ennio Morricone. Men «Narcissus» er på ingen måte en øvelse i pastisjkunstens navn. Måten Bror Forsgren tar elementer fra disse gamle storhetene og bygger sin egen soniske katedral, vitner om at vi har med en imponerende selvsikker artist med en tydelig visjon å gjøre.

Albumets ni låter utgjør en fascinerende musikalsk reise, hvor man blir med Forsgren ned i de dypeste daler. Heldigvis, må man nesten si, er det også lys i enden av tunnelen. På mange måter illustrerer en anekdote fra Bror Forsgrens tur fra Oslo til Trondheim for å spille inn Trondheimssolistene albumet svært godt. 

- Jeg møtte opp på Flytoget i god tid, men på grunn av tekniske problemer og forsinkelser med toget, måtte jeg til slutt ta taxi til Gardermoen. Fem minutter før flyet skulle gå ankom jeg flyplassen og beinet gjennom sikkerhetskontrollen. Dersom jeg ikke rakk dette flyet ville hele innspillingen, masse penger og albumet jeg hadde jobbet med i to år gå i vasken. Da jeg kom frem til gate 23, viste det seg at avgangen var flyttet til gate 19. Jeg løp den lange veien dit, men da jeg endelig var fremme hadde de akkurat stengt gaten. Gråtkvalt forklarte jeg situasjonen min til en av de ansatte på gaten, som til tross for de strenge reglene lot meg komme ombord. Og dermed ble «Narcissus» likevel en realitet, forteller Forsgren. 

Det har med andre ord vært en lang, brokete og til tider mørk prosess. Men på den andre siden, med «Narcisuss» i baklomma, står Bror Forsgren rakrygget igjen på egne bein. Men som hovedpersonen selv gladelig innrømmer, har hans mange støttespillere og medmusikanter vært uvurderlige. 

- Jeg er veldig heldig som har fått med meg så mange flinke folk, og ekstremt takknemlig for dette. Uten all hjelpen hadde ikke «Narcissus» blitt til.