Regnet pisker kaldt, og
nordlyset begynner å blafre. I september 2021 rykket Sivert Høyem og
samarbeidspartnere inn i det gamle menighetshuset Zoar i Nyksund i Nordland for å gjøre
opptak.
Det begynte med en idé om å gjøre noe «enkelt og
nedstrippet» sammen med tekniker Bjarne Stensli. På det nærmeste live- eller
demoinnspillinger, og ikke i vanlige omgivelser. Platestudioer har ikke
naturlig klang.
De var på jakt etter et stort innspillingsrom, helst en kirke.
De diskuterte Sør-Frankrike og Toscana, men det måtte være trevegger og
tregulv, og det er det smått med der sørpå. Så kom pandemien, og det ble uaktuelt
å reise utenlands. Dermed dukket ideen om Zoar opp. Det ligger i Nyksund som er
et gammelt fiskevær i Nordland og har ni fastboende.
Alt ble tatt opp i ett rom med mikrofoner, oftest
som trio (Sivert, Christer Knutsen og Børge Fjordheim). Ingenting stammer fra
bokser med pre-programmerte lyder.
Dette er mikset av legenden Tchad Blake i
hans hjemmestudio i Wales. Tilfeldige ulyder, knirkende treverk og lyden av
eventuelle spøkelser er med. Det låter tidløst, umiddelbart og rått, og det er
usikkert om «rock» er riktig merkelapp.
Sivert Hoyem