Siden før pandemien har Bendik Hofseth jobbet med sitt magnum opus Forest, bestående av fire
album som tar tak i alle treets bestanddeler – med Munchs trebilder som et overbyggende konsept.
Som alltid befinner Bendik Hofseth seg mellom sjangre. For jazz for popfolket og for pop for
jazzfolket. «Jazz nok», mener Bendik selv, som nekter å sette seg i bås. På Forest, som er spilt inn
over en periode på fire år, har han både tenkt nytt, men samtidig sett tilbake på sine over 40 år i
norsk musikkliv. Boksen utgjør en slags kombinasjon av alt Bendik har gjort på disse årene.
Trunks (2021) – jazz
Branches (2022) – pop
Roots (2023) – jazz/world/samtidsmusikk
Pollen & Leaves (2024) – jazz/pop/samtidsmusikk/world-miniatyrer.
Albumene er samlet i en boks (Forest) og inneholder også en diger booklet (Trees) med tekster
om trær av alt fra samfunnsvitere, Munch-eksperter, prester, psykologer etc.
Med seg på platene har han Eivind Aarset (gitar), Mats Eilertsen (bass), Per Oddvar
Johansen (trommer), Helge Iberg (piano), Sidiki Camara (perkusjon), Mike Mainieri
(vibrafon), Simon Darlow (sang) og Engegårdkvartetten (strykekvartett).
Albumet ble belønnet med terningkast 6 i Nettavisen som konkluderte med følgende:
«Bendik Hofseth er ei kunstnersjel som ikke har det med å kompromisse. Denne gangen er lista lagt høyere enn
noen gang og han går klokkereint over.»
Boksen er trykket i 200 eksemplarer