2025 går mot slutten, og for deLillos har det vært en lang og
verdig feiring av deres 40 år som plateartister.
Det startet den 24. januar med utgivelsen av deres tyvende
studioalbum 20 Lillos uten filter. En dobbel CD og dobbel LP, som mottok
strålende anmeldelser og sparket i gang deLillos-året på en fantastisk fin
måte.
I begynnelsen av juni ble det
feiret stort i Frøyas have med to store jubileumskonserter, der totalt
13 000 mennesker tok turen. I hele sommer og høst har de reist rundt store deler av landet, og
spilt konserter på en haug med festivaler, og akkurat nå befinner de seg midt i
begynnelsen av høstens klubbturne, som avsluttes på Union Scene i Drammen den
22. november.
Og siden vi startet året med utgivelsen av deres tyvende
studioalbum, så fant vi det passende og avslutte jubileumsåret med utgivelsen
av deres sjette livealbum (og da har vi ikke regnet med «La oss bli fri for all
nostalgi», men vi har regnet med Rockefeller-versjonen av «Trist å være
glad».
Drabant-sjef Terje Pedersen:
- Akustisk på Chat Noir slippes den 5. desember, og den slippes på
dobbel CD og trippel vinyl, og når jeg sitter og lytter på dette, så blir jeg
sjeleglad for at det ble gjort opptak av både lyd og bilde. Jeg var nemlig selv
til stede denne kvelden, mandagen den 11. desember i 2018, men jeg lot meg
dessverre kraftig både forstyrre og irritere, over en gjeng litt for høylytte
menn, såpass mye at jeg ble småsur. Så gleden over å høre hvor sterkt bandet
skinner og hvor god stemningen faktisk er, er veldig stor. De er i sitt ess, og
alt sitter fra start til slutt. Vi var alle enige om at det var så bra at vi
har tatt med alt, alle låter og all prat mellom låtene, og slikt blir det
trippelalbum av.
Lars Lillo-Stenberg oppsummerer innholdet på følgende
vis:
- Det varte vel over et år at vi reiste rundt i hele
landet og gjorde akustiske konserter, der vi satt på stoler
og Øystein spilte mye på en Cajon. Det ble såpass annerledes at vi
likeså godt tillot oss å spille ganske mange ukjente låter. Både gamle og
nye. Og til vår glede satte publikum også pris på dette.
Jeg husker vi hadde litt
hodebry med å finne ut hvilken scene som egnet seg for dette formatet i
Oslo, men plutselig ble det opplagt, Chat Noir var jo perfekt. Eneste
ledige datoer der falt på en søndag og mandag 10. og 11. desember (2018),
men det gikk bra, det ble fulle hus. Opptaket her er fra mandagen, men
på publikum høres det ut som en lørdag.
Chat Noir er et sted der jeg
som barn måtte henge mange måneder hver kveld fordi moren min, som egentlig var
skuespiller, takket ja til å gjøre sminkejobb der på flere
revyer.
Og siden det ikke var noen
hjemme måtte jeg henge med.
Jeg ble kjent med store
revystjerner som Leif Juster og nevøen Rolf Just Nilsen, og da muttern var busy
med kostymeskift, lærte Svein Byhring (broren til Carsten) meg kabaler
og selveste Lill-Babs, som ikke
var så kjent ennå rundt 1970, lagde aftensmat til meg.
I mitt voksne liv har jeg vært
der sjelden, men med disse minnene hadde jeg likevel ærefrykt for stedet.
Heldigvis gikk det veldig bra,
og vi opplevde både høy stemning, og at vi spilte veldig bra.
Dette ble absolutt et
høydepunkt på turnéen, og siden turnéen var så spesiell, et generelt
høydepunkt for deLillos.
Lars Lillo-Stenberg