I sykkelrittet Tour de France brukes ordet hors for å
beskrive klatrefjell som er «utenfor kategori». Altså, det lar seg ikke
beskrive hvor utfordrende de er, men ei heller hvor utrolig, utrolig givende de
kan være når man er så dyktig at man mestrer dem. Og Ola Kvernberg og hans praktfulle
septett, Steamdome, har laget et album, et mesterstykke av et album, utenfor
kategori. Langt bortenfor katergori. Hors.
Til forskjell fra det første Steamdome-albumet, som bestod
av rendyrket, organisk, perkussiv musikk, er Steamdome II: The Hypogean proppet fullt
av synther, trommemaskiner, arper, vokal, pumpeorgel og, yessir, hjemmelagde
støymaskiner. Musikerne går heller ikke av veien for å spille på mer eller mindre,
for dem, uvante instrumenter. Kvernberg bytter feks bort fela med både
synthbass og trommemaskin, mens überbassmeister Nikolai Hængsle brått spiller
gitar. Bandet, septetten, består foruten Kvernberg og Hænglse, av tromme- og
perkusjonstrekløveret Olaf Olsen, Erik Nylander og Martin Windstad, Daniel
Buner Formo på tangenter og mer til, og virtuos Øyvind Blomstrøm på gitarer.
Hva ligner dette på da, spør dere? Både Kraftwerk, Billie Eilish,
Gustav Mahler, Fela Kuti, Squarepusher og Caetano Veloso, svarer vi mens vi setter
på side A nok en gang.